۱۳۹۳ مهر ۶, یکشنبه

اسلام و حقوق بشر بخش سه


سير تاريخي برخورد پيامبر باكفار

در مكه كه پيامبر فاقد قدرت بود برخورد با كفار بصورت دعوت،برخورد ملايم و نهي جنگ بود فقط تهديد به آتش جهنم وجود دارد. ازجمله آيات اين دوران عبارتند از :
بسم الله الرحمن الرحیم
1) قل ياأيها الكافرون ﴿ 2﴾ لاأعبد ما تعبدون ﴿ 3﴾ ولا أنتم عابدون ماأعبد (4)ولاأنا عابد ماعبدتم ﴿ 5﴾ ولاأنتم عابدون ما اعبد(6) لکم دینکم ولا دین

ترجمه:1) بگو اى كافران ( 2) آنچه مى پرستيد نمى پرستم ( 3) و آنچه مى پرستم شما نمى پرستيد ( 4) و نه آنچه پرستيديد من می پرستم (5) و نه آنچه می پرستم شما مى پرستيد ( 6) دين شما براى خودتان و دين من براى خودم

در بيش از ده آيه ي قرآن ذكر شده كه وظيفه ي پيامبر فقط ابلاغ دين است يعني وظيفه ي الزام و اجبار ندارد .
 مثلا:ما علی الرسول الا البلاغ (مائده 99 )
 ترجمه: بر رسول جز ابلاغ نيست.
در آيه ي 256 بقره به صراحت گفته شده كه اكراه در دين نيست:
لاَإكْرَا ه في الدينِ: در دين اكراهي نيست.
و در آيه ي زير دستور گذشت و ملايمت صادر شده است:
- ود كَثيرٌ منْ أهلِ الْكتَاب لَويرُدونَكُم من بعد إيمانكُم كُفَّارا حسدا منْ عندأنفُسهِم من بعد ما تَبينَ لَهم الْحقُّ فَاعفُوا و اصفَحوا حتَّى يأْ تي اللّه بِأَمرِه إنَّ اللّه علَى كُلِّ شَي ء قَديرٌ (بقره 109)
ترجمه: بسيا رى از اهل كتاب پس از اينكه حق برايشان آشكار شد از روى حسدى كه در وجودشان بود آرزو مىكردند كه شما را بعد از ايمانتان كافرگردانند پس عفو كنيد و درگذريد تا خدا فرمان خويش را بياورد كه خدا برهر كارى تواناست
از اينگونه آيات بعضي روشنفكران مسلمان مثل دكتر شريعتي وبرخي روحانيون كم اطلاع يا فريبكار، نتيجه گرفته اند كه در اسلام آزادي عقيده وجود دارد. غافل (يا تغافل) از اينكه اينگونه آيات با دهها آيه ي بعدي، در دوران قدرت گرفتن پيامبر در مدينه، نسخ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر