۱۳۹۴ فروردین ۲۲, شنبه

بخش هایی از کتاب مقدس درباره مهمان نوازی 1

خروج باب ۲۲ آیه ۲۱
   ۲۱ «کسی را که غریب است اذیّت نکنید.
   لاویان باب ۱۹ آیه ۱۰ 
   ۱۰ در وقت انگور‌چینی، تمام انگورهای تاکستان خود را نچینید. خوشه ها و دانه های انگور را که بر زمین افتاده اند، جمع نکنید. آنها را برای فقرا و بیگانگان بگذارید، زیرا من خداوند خدای شما هستم.
   تثنیه باب ۱۰ آیه ۱۸ 
   ۱۸ او به داد یتیمان و بیوه زنان می رسد. غریبان را دوست می دارد و برای آنها غذا و لباس تهیّه می کند.
   متی باب ۲۲ آیه ۲ تا ۱۰
   ۲ « پادشاهی آسمانی مانند پادشاهی است که برای عروسی پسر خود جشنی ترتیب داد. ۳ او نوکران خود را فرستاد تا به دعوت شدگان بگویند در جشن حاضر شوند، اما آنها نخواستند بیایند. ۴ پادشاه بار دیگر عده ای را فرستاده به آنها فرمود که به دعوت شدگان بگویند: « به جشن عروسی بیائید ، چون ضیافتی که ترتیب داده ام آماده است ، گاوها و پرواریهای خود را سربریده و همه چیز را آماده کرده ام.» ۵ اما دعوت شدگان به دعوت او اعتنائی نکردند و مشغول کار خود شدند ـ یکی به مزرعه خود رفت و دیگری به کسب و کار خود پرداخت ۶ در حالی که دیگران، نوکران پادشاه را گرفته زدند و آنها را کشتند. ۷ وقتی پادشاه این را شنید غضبناک شد و سربازان خود را فرستاد و آنها قاتلان را کشتند و شهرشان را آتش زدند. ۸ آنگاه پادشاه به نوکران خود گفت: « جشن عروسی آماده است ، اما کسانی که دعوت کرده بودم لایق نبودند. ۹ پس به کوچه ها و خیابانها بروید و هر که را یافتید به عروسی دعوت کنید.» ۱۰ آنان رفته و هر که را پیدا کردند ـ چه نیک و چه بد ـ با خود آوردند و به این ترتیب تالار از مهمانان پر شد.
   متی باب ۲۵ آیه ۳۴ تا ۴۶
   ۳۴ آنگاه پادشاه به آنانیکه در سمت راست او هستند خواهد گفت :« ای کسانی که از جانب پدر من برکت یافته اید! بیائید و وارث سلطنتی شوید که از ابتدای آفرینش عالم برای شما آماده شده است. ۳۵ چون وقتی گرسنه بودم به من خوراک دادید ، وقتی تشنه بودم به من آب دادید ، هنگامی که غریب بودم مرا به خانه خود بردید، ۳۶ وقتی عریان بودم مرا پوشانیدید ، وقتی بیمار بودم به عیادت من آمدید و وقتیکه در زندان بودم از من دیدن کردید» ۳۷ آنگاه نیکان پاسخ خواهند داد : « ای خداوند چه وقت تو را گرسنه دیدیم که به تو خوراک داده باشیم و یا کی تو را تشنه دیدیم که به تو آب داده باشیم ؟ ۳۸ کی غریب بودی که تو را به خانه بردیم یا برهنه بودی که تو را پوشاندیم ؟ ۳۹ کی تو را بیمار یا محبوس دیدیم که بدیدنت آمدیم ؟» ۴۰ پادشاه در جواب خواهد گفت : « بدانید آنچه به یکی از کوچکترین برادران من کردید ، به من کردید.» ۴۱ « آنگاه به آنانیکه در سمت چپ او هستند خواهد گفت : « ای ملعونان ، از من دور شوید و به آتش ابدی که برای ابلیس و فرشتگان او آماده شده است بروید، ۴۲ زیرا وقتی گرسنه بودم به من خوراک ندادید ، وقتی تشنه بودم به من آب ندادید ، ۴۳ وقتی غریب بودم به من منزل ندادید، وقتی برهنه بودم مرا نپوشانیدید و وقتی بیمار و محبوس بودم به عیادت من نیامدید.» ۴۴ آنان نیز جواب خواهند داد: « کی تو را گرسنه یا تشنه یا غریب یا عریان یا بیمار یا محبوس دیدیم و کاری برایت نکردیم ؟» ۴۵ او جواب خواهد داد : « بدانید آنچه به یکی از این کوچکان نکردید به من نکردید» ۴۶ و آنان به کیفر ابدی خواهند رسید ولی نیکان به حیات جاودانی وارد خواهند شد.»
   لوقا باب ۱۴ آیه ۱۲ تا ۱۴
   ۱۲ بعد به میزبان خود گفت: «وقتی ضیافت شام یا ناهاری ترتیب می دهی دوستان، برادران و سایر خویشان یا همسایگان ثروتمند خود را دعوت نکن مبادا آنان هم متفابلا از تو دعوت کنند و به این ترتیب عوض خود را بگیری، ۱۳ بلکه وقتی ضیافتی می دهی بینوایان و مفلوجان و شلها و کورها را دعوت کن ۱۴ و خوشبخت خواهی بود چون آنان هیچگونه وسیله عوض دادن ندارند و تو در آن روزی که نیکان زنده می شوند، عوض خواهی گرفت.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر