۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه

اسلام و حقوق بشر بخش سی و شش

سادات
طبقه ي اجتماعي برتر ديگري كه اسلام به رسميت شناخته، سادات هستند. در قرآن دوستي خويشان پيامبر جزو وظائف همه ي مسلمانان بحساب آمده است:
-قُل لَّا  أ سأَلُكُم علَيه أ جرًا إلَّا الْمو د ة في الْقُرْ بى (شوري 23)
ترجمه: اي پيامبر بگو من هيچ پاداشي در مقابل رسالتم نمي خواهم مگر دوستي خويشانم .
بر اين اساس فرزندان پيامبر (بقول اهل سنت فرزندان هاشم-بني هاشم- و فرزندان عباس عموي پيامبر) تا قيامت از دوستي مردم و تبعات فراوان آن برخوردار هستند صرفا به اين دليل كه خويشان پيامبرند. دوستي طبعا تبعاتي هم دارد مثل اولويت اجتماعي، احترام، كمك مالي و امثالهم .
براي سادات بخش عمده اي از خمس هم در نظر گرفته شده است كه ميزان آن بسيار عظيم است (در مورد خمس در فصلهاي آتي بحث مي كنيم). يعني اگر سادات هيچ كاري هم نكنند زندگي آنان به بهترين وجه بايد توسط خمس اداره شود. اينهمه اولويت نه بدليل لياقت يا تلاش بلكه صرفا بدليل خويشاوندي با پيامبراست. پيامبر بدين طريق برتري و زندگي مرفه نسل خويش را تا ابد تضمين كرده است . طبعا اينهم با تساوي انسانها ناسازگار است و عقل سليم انسان نمي پذيرد كه افرادي به صرف تولدشان
بر ديگر انسانها برتري داشته باشند اين در واقع نوعي نژاد پرستي است .
در پايان اين بحث لازم است به دو آيه ديگر بپردازيم
- يا أ يها النَّاس إنَّا خَلَقْنَاكُم من ذ كَرٍ و أنثَى و جعلْنَاكُم شُعو با و قَبا ئلَ لتَع ار فُوا إنَّ أكْرَ مكُم ع ند اللَّه أتْقَاكُم إنَّ اللَّه عليم خَبِيرٌ (حجرات 13)
ترجمه: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را شعبه و قبيله گردانيديم تا يكديگر را بشناسيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بىترديد خداوند داناى آگاه است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر