۱۳۹۳ مهر ۱۱, جمعه

اسلام و حقوق بشر بخش چهار

در مورد نسخ براي كساني كه اطلاع ندارند توضيح كوتاهي مي دهم: پيامبر براي رفع تناقضها يا تضادهاي موجود در قرآن، روش بسيار زيركانه ي نسخ را مطرح كرد بدين صورت كه هر آيه اي كه از نظر زماني دير تر نازل شده باشد و حكمش با آيه يا آيات قبلي در تضاد باشد، حكم قبلي را فسخ (نسخ) وحكم جديد را جايگزين مي كند. آيه ي اصلي نسخ عبارتست از:
- ما ننسنخ منْ آيةٍ أو نُنسه ا نَأْت بِخَيرٍ منْها أو مثْلها ألَم تَعلَم أنَّ اللّه علَى كُلِّ شَي ء قَديرٌ (بقره 106)

ترجمه: ما هر آيه اي را نسخ كنيم يا آن را به فراموشى بسپاريم بهتر از آن يا مانندش را مىآوريم مگر نمي داني كه خدا بر هر كارى تواناست.
اما دنباله ي مطلب: در حقيقت درآيه ي 109 بقره (آيه ي قبلي) گفته شده " عفو كنيد و درگذريد تا خدا فرمان خويش را بياورد" از مومنين خواسته كه فعلا با كفار با ملايمت رفتار كنيد تا دستور بعدي خدا برسد. دستور بعدي همانا جنگ با كافران است. و با نزول آيات متعددي مخصوصا در سوره ي توبه (كه آخرين سوره ي نازل شده است) آيات آزادي عقيده و گذشت و ملايمت نسخ شدند و به پيامبر دستور داده شد كه غير مسلمانان را با زور شمشير ، مسلمان كند، در تفسير طبري (ج 1 ص 490 ) كه اولين و معتبرترين تفسير مستند به سنت است در ذيل اين آيه در دو حديث از از ابن عباس و قتاده، همين نسخ، مورد تاييد قرار گرفته است.اما توضيح بيشتر :
لزوم غلبه ي اسلام بر همه ي اديان (عدم همزيستي اديان )
- هو الَّذي أرسلَ رسولَه بِالْهدى و دينِ الْحقِّ لي ظْهِرَه علَى الدينِ كُلِّه و لَو كَرِه الْم شْرِكُون ( آيه 33 توبه)
ترجمه: او (خدا) كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند هر چند مشركان خوش نداشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر