۱۳۹۳ دی ۱۵, دوشنبه

اسلام و حقوق بشر بخش بیست و هشت

برخي احكام ديگر در مورد زنا ن
با توجه به طولاني شد ن اين عنوان به چند حكم ديگر كه همگانمي دانند ودر كتب فقهي ساده نيز مثل توضيح المسائل (شيعه) و يا فقه آسان (سني) نيز وجود دارد فقط اشاره مي كنيم از جمله:
- تعد د زوجات براي مردان جايز است. پيامبر 40 همسر و كنيز و امام علي 12 و امام حسن 64 عدد داشتند و قس علي هذا. اينكه در جمهوري اسلامي ازدواج دوم را منوط به اجازه ي همسر اول كرده اند براي ساكت كردن زنان و حفظ حكومت است. 
تعد د زوجات مشكلات عظيم رواني، تربيتي و اجتماعي ايجاد مي كند و براي زنان  بهيچ روي قابل تحمل نيست.
- طلا ق در دست شوهر است. زن با ازدواج و گرفتن مهريه، در واقع خود را به شوهرش مي فروشد چون ديگر نمي تواند خودش را از شوهر آزاد كند. اين كار شبيه خريد كنيز از بازار است و كنيز هم تا آخر عمر اسير مالك است.
اين حكم، سلب يكي از اساسي ترين حقوق يك انسان است.
مهريه كه روحانيون آنرا بعنوان مزيتي براي زن مطرح مي كنند خود بزرگترين توهين به زن است. مهريه بهاي فروش حقوق اساسي زن به شوهر است ، مهريه همان پول خريد كنيز است تنها اسمش را عوض كرده اند. در قوانين حمورابي كه قديميترين (بيش از 3700 سال پيش) حقوق مدون بشري است بجاي مهريه لغت خريد بكار برده شده كه صحيح تراست و چنانچه مي دانيد هنوز هم در بسياري از اقوام بجاي لغت مهريه،بطور صادقانه لغت خريد دختر را بكار مي برند. اگر زن و مرد مساوي اند
(كه از نظر دانش تجربي و حقوق بشر مساوي اند) معني ندارد كه در ازدواج، يكي به ديگري پول بدهد و هر يك از طرفين ازدواج هر زمان كه ادامه ي ازدواج را غير قابل تحمل ديد بايد بتواند از ازدواج خارج شود چه زن و چه مرد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر