۱۳۹۳ بهمن ۴, شنبه

اسلام و حقوق بشر بخش سی و دو

نما زهاي جماعت و جمعه و امامت روحانيون و لزوم سكوت و تبعيت مطلق از امام، بطور پيوسته درس فرمانبرداري و سكوت فكري و تبعيت گوسفند وار از روحاني را القاء مي كنند. در رابطه ي بين روحاني و مردم چيزي كه هيچگاه مطرح نيست تفكر، راي، آزادي و استقلال فكري مردم است. ايا تا كنون ديده ايد فردي در برابر امام جماعت نظر متفاوت و مستقلي ارائه كند. اگر بندرت چنين كسي پيدا شود بقيه مردم او را سر جايخود مي نشانند.
بعضي زيانهائي كه از اين برتري متوجه جامعه مي شود عبارتند از:
- در تاريخ معمولا اكثر روحانيون پشتوانه ي مستبدان و حاكمان بوده اند.
- با توجه به تغذيه ي روحانيون از ثروتمندان، معمولا روحانيون پشتوانه ي بازار و ثروتمندان بوده اند .
- اكثر روحانيون سكوت وسكون و تسليم را در برابر وضع موجود تلقين مي كنند.
- تبعيت بي چو ن وچراي مردم اين امكان را به روحانيون ميدهد كه بتوانند مردم را در حد بسيار وسيع فراخواني كنند يا يالعكس مردم را به تسليم و سكون وادارند. براي مثال در نهضت مشروطه در حاليكه تعدادي از روحانيون مردم را به پشتيباني مشروطه فراخواندند، اما عده اي ديگر به رهبري شيخ فضل الله بيشترين ضربات را به مشروطه زدند. همچنين درمخالفت با نظام جمهوري و تاييد رضا شاه، اين روحانيون آن زمان مثل مدرس و مراجع اصلي آن زمان مثل آيت الله نائيني بودند كه نقش محوري
ايفا كردند. و در نهضت ملي در حاليكه پشتيباني اوليه ي آيه الله كاشاني، نقش مهمي در نهضت ملي داشت، اما در انتها، پشتيباني وي و مرجع اول آن زمان، آيه ا لله بروجردي و روحانيون ديگر از كودتا، نقش مهمي در شكست نهضت ملي و تسليم مردم به كودتا داشت. جالب است بدانيد كه خميني هم با مشروطه مخالف بود و شديدا طرفدار شيخ فضل الله بود و هم با نهضت ملي شدن نفت مخالف بود. بقول يكي از امراي ارتش، خميني رهبري عده اي از طلاب را بعهده داشت كه در روز كودتا بر عليه مصدق
شعار مي دادند. در انقلاب اسلامي، مردم بره وار از خميني تبعيت كردند.هيچكس نمي دانست كه جمهوري اسلامي چيست و ولايت فقيه يعني چه؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر