۱۳۹۳ دی ۱۳, شنبه

بخش هایی از کتاب مقدس درباره مهمان نوازی

خروج باب ۲۲ آیه ۲۱ 
   ۲۱ «کسی را که غریب است اذیّت نکنید.
   لاویان باب ۱۹ آیه ۱۰ 
   ۱۰ در وقت انگور‌چینی، تمام انگورهای تاکستان خود را نچینید. خوشه ها و دانه های انگور را که بر زمین افتاده اند، جمع نکنید. آنها را برای فقرا و بیگانگان بگذارید، زیرا من خداوند خدای شما هستم.
   تثنیه باب ۱۰ آیه ۱۸ 
   ۱۸ او به داد یتیمان و بیوه زنان می رسد. غریبان را دوست می دارد و برای آنها غذا و لباس تهیّه می کند.
   متی باب ۲۲ آیه ۲ تا ۱۰ 
   ۲ « پادشاهی آسمانی مانند پادشاهی است که برای عروسی پسر خود جشنی ترتیب داد. ۳ او نوکران خود را فرستاد تا به دعوت شدگان بگویند در جشن حاضر شوند، اما آنها نخواستند بیایند. ۴ پادشاه بار دیگر عده ای را فرستاده به آنها فرمود که به دعوت شدگان بگویند: « به جشن عروسی بیائید ، چون ضیافتی که ترتیب داده ام آماده است ، گاوها و پرواریهای خود را سربریده و همه چیز را آماده کرده ام.» ۵ اما دعوت شدگان به دعوت او اعتنائی نکردند و مشغول کار خود شدند ـ یکی به مزرعه خود رفت و دیگری به کسب و کار خود پرداخت ۶ در حالی که دیگران، نوکران پادشاه را گرفته زدند و آنها را کشتند. ۷ وقتی پادشاه این را شنید غضبناک شد و سربازان خود را فرستاد و آنها قاتلان را کشتند و شهرشان را آتش زدند. ۸ آنگاه پادشاه به نوکران خود گفت: « جشن عروسی آماده است ، اما کسانی که دعوت کرده بودم لایق نبودند. ۹ پس به کوچه ها و خیابانها بروید و هر که را یافتید به عروسی دعوت کنید.» ۱۰ آنان رفته و هر که را پیدا کردند ـ چه نیک و چه بد ـ با خود آوردند و به این ترتیب تالار از مهمانان پر شد.
   متی باب ۲۵ آیه ۳۴ تا ۴۶ 
   ۳۴ آنگاه پادشاه به آنانیکه در سمت راست او هستند خواهد گفت :« ای کسانی که از جانب پدر من برکت یافته اید! بیائید و وارث سلطنتی شوید که از ابتدای آفرینش عالم برای شما آماده شده است. ۳۵ چون وقتی گرسنه بودم به من خوراک دادید ، وقتی تشنه بودم به من آب دادید ، هنگامی که غریب بودم مرا به خانه خود بردید، ۳۶ وقتی عریان بودم مرا پوشانیدید ، وقتی بیمار بودم به عیادت من آمدید و وقتیکه در زندان بودم از من دیدن کردید» ۳۷ آنگاه نیکان پاسخ خواهند داد : « ای خداوند چه وقت تو را گرسنه دیدیم که به تو خوراک داده باشیم و یا کی تو را تشنه دیدیم که به تو آب داده باشیم ؟ ۳۸ کی غریب بودی که تو را به خانه بردیم یا برهنه بودی که تو را پوشاندیم ؟ ۳۹ کی تو را بیمار یا محبوس دیدیم که بدیدنت آمدیم ؟» ۴۰ پادشاه در جواب خواهد گفت : « بدانید آنچه به یکی از کوچکترین برادران من کردید ، به من کردید.» ۴۱ « آنگاه به آنانیکه در سمت چپ او هستند خواهد گفت : « ای ملعونان ، از من دور شوید و به آتش ابدی که برای ابلیس و فرشتگان او آماده شده است بروید، ۴۲ زیرا وقتی گرسنه بودم به من خوراک ندادید ، وقتی تشنه بودم به من آب ندادید ، ۴۳ وقتی غریب بودم به من منزل ندادید، وقتی برهنه بودم مرا نپوشانیدید و وقتی بیمار و محبوس بودم به عیادت من نیامدید.» ۴۴ آنان نیز جواب خواهند داد: « کی تو را گرسنه یا تشنه یا غریب یا عریان یا بیمار یا محبوس دیدیم و کاری برایت نکردیم ؟» ۴۵ او جواب خواهد داد : « بدانید آنچه به یکی از این کوچکان نکردید به من نکردید» ۴۶ و آنان به کیفر ابدی خواهند رسید ولی نیکان به حیات جاودانی وارد خواهند شد.»
   لوقا باب ۱۴ آیه ۱۲ تا ۱۴ 
   ۱۲ بعد به میزبان خود گفت: «وقتی ضیافت شام یا ناهاری ترتیب می دهی دوستان، برادران و سایر خویشان یا همسایگان ثروتمند خود را دعوت نکن مبادا آنان هم متفابلا از تو دعوت کنند و به این ترتیب عوض خود را بگیری، ۱۳ بلکه وقتی ضیافتی می دهی بینوایان و مفلوجان و شلها و کورها را دعوت کن ۱۴ و خوشبخت خواهی بود چون آنان هیچگونه وسیله عوض دادن ندارند و تو در آن روزی که نیکان زنده می شوند، عوض خواهی گرفت.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر