۱۳۹۳ آذر ۶, پنجشنبه

اسلام و حقوق بشر بخش هجده

حق دفاع
از نظر عقل و حقوق بشر، تنها و تنها جنگ دفاعي آنهم در حد ضرورت قابل قبول است و بس. يعني هيچكس حق حمله به ديگري را ندارد ولي اگر مورد تهاجم قرار گرفت مي تواند از خود دفاع كند آنهم تا حدي كه مهاجم را دفع كند نه بيشتر.
بردگي
ماده ی  4 اعلاميه جهاني حقوق بشر:
هيچ كس را نبايد در بردگي يا بندگي نگاه داشت. بردگي و دادوستد بردگان به هر شكلي كه باشد، ممنوع است.
منشو ر حقوق بشر كوروش:
من تا روزي كه به ياري مزدا سلطنت مي كنم نخواهم گذاشت كه مردان وزنان را بعنوان غلام و كنيز بفروشند...و رسم بردگي بايد بكلي از جهان برافتد.
نوع ديگر طبقه بندي انسانها در اسلام، تقسيم انسان به برده و آزاد است. بردگي نيازي به تعريف ندارد. برده يك كالاست كه خريد و فروش مي شود. به ارث برده ميشود. دائما به كار اجباري براي مالكش مشغول است. از اكثر حقوق انساني محروم است در مقابل خطاها تنبيه بدني و روحي مي شودو در مقابل كار اجباري و نوكري لقمه ناني دريافت ميكند .
پيامبر ، اكثر صحابه و همه ي امامان شيعه مالك غلام و كنيز بودند مخصوصا در زمان عمر و عثمان رقم بردگان بعضي صحابه به بيش از هزار مي رسيد. دهها آيه ي قرآن و صدها حديث در مورد احكام بردگي وجود دارد كه به نمونه ي كوچكي از آنان مي پردازيم .
عدم تساوی حقوق برده و ارباب خواست خداست
- و اللّه فَضَّلَ بعضَكُم علَى بعضٍ في الْرِّزق فَماالَّذينَ فُضِّلُوا بِرَآدي رزقهِم علَى ما ملَكَت أ يمانُهم فَهم فيه سواء أفَبِنعمة اللّه يجحدون (نحل 71)
ترجمه: و خدا بعضى از شما را در روزى بر بعضى ديگر برترى داده است وكسانى كه فزونى يافتهاند روزى خود را به بندگان خود نمى دهند تا در آن با هم مساوى باشند آيا باز نعمت خدا را انكار مى كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر