۱۳۹۳ آذر ۹, یکشنبه

اسلام و حقوق بشر بخش نوزده

بر ده كالاست (مملوك است) و با اربابش مساوي نيست
- ضَرَب اللّه مثَلاً عبدا مملُوكًالاَّ يقْدرعلَى شَيء و من رزقْنَاهم نَّارزقًا حسنًافَهو ينفقُ منْه سراًّ و جهرًا هلْ يستَوون الْحمد للّه بلْ أكْثَرُ هم لاَيعلَمون (نحل75)
ترجمه: خد ا مثلى مى زند بندهاى كه مملوك (زرخريد) است و هيچ كارى از او برنمى آيد (چيزي از خود ندارد) آيا [او] با كسى كه به وى از جانب خود روزى نيكو داده ايم و او از آن در نهان و آشكار انفاق مى كند يكسان است؟ سپاس خداى راست [نه] بلكه بيشترشان نمى دانند .
فرار بردگان گناهي بس بزرگ است .
- قا ل رسول الله
 اثنان لاتجاوز صلاتهما رؤوسهما عبد آبق من مواليه حتى يرجع وامرأة عصت زوجها حتى ترجع (مستدرك علي صحيحين، حديث7330)
ترجمه: نماز دوكس از سرشان بالاتر نمي رود (پذيرفته نمي شود) يكي برده اي كه فرار كرده باشد تا برگردد دوم زني كه فرمان شوهرش را اطاعت نكرده باشد مگر اينكه برگردد (جبران كند) .
حضرت علي در آغاز خلافتش فرمان داد كه " هر برده ي فراري كه به سوي اربابش برنگردد خونش هدر است .(تاريخ طبري ج 6ص 2339 ) اين حكم تضمين مي كند كه بردگان مبارزه اي براي آزادي انجام ندهند.
برده نمي تواند در مالش تصرف كند مگر با اجازه ي اربابش
عن ابي عبدالله: لا يجوز للعبد تحرير و لا تزويج و لا اعطاء من ماله الاباذن مولاه (وسائل الشيعه ج 21 ص 113)
ترجمه: امام صادق: آزادي ، ازدواج و مصرف مال توسط برده جايز نيست مگر با اجازه ي اربابش.
نز ديكي جنسي با كنيزان خريداري شده يا دختران و زنان اسيرشده جايز است.
در آيات متعددي در قرآن لغت مالكيت در مورد كنيزان و جواز نزديكي جنسي با آنان بكار برده شده است از جمله :
والَّذ ينَ هم لفُرُوجِهِم حافظُون (مومنون 5) إ لَّا علَى أزواجِهِم أوما ملَكَت أيمانُهم فَإِنَّهم غَيرُ ملُومينَ(مومنون 6)
ترجمه: ( در دنباله ي صفات مومنان مي گويد) (مومنان) كساني هستند که آلات جنسی خود را حفظ مي كنند (از گناه) مگر در مورد همسرانشان ياكنيزانى كه به دست آوردهاند كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر